57 procent av sökningarna utförs på mobila enheter

Enligt en ny rapport från det amerikanska SEO företaget BrightEdge så kommer 57 procent av sökningarna från mobiltelefoner eller surfplattor.

Att vi använder våra mindre dataenheter som mobiltelefon och surfplattor mer och mer är ingen direkt nyhet och det går hand i hand med den nya forskningsrapporten från BrightEdge. När vi söker information använder vi även våra mobiltelefoner och surfplattor mer. Enligt rapporten står mobiler och surfplattor för 57% av sökningarna.

Skillnad på sökträffar i olika enheter

Men det mest intressanta i rapporten är att sökträffarna från mobiltelefoner skiljer sig markant från stationära datorer. Tittar man på position 1-20 i sökmotorerna så rankar 47% av sökträffarna olika på mobila plattformar och stationära datorer. 79% av alla sökträffar rankar olika på mobila enheter och stationär dator.

Optimera hemsidor för både mobla och stationära enheter

Om man tittar närmare på vad det egentligen innebär så måste man börja med grundproblemet som är att många företag och varumärken har utvecklat sina digitala marknadsföringsstrategier utifrån stationära datorer, och detta i en värld där vi idag är mer mobila.

Det innebär att det är viktigt och i vissa fall t.o.m kan utgöra ett hot mot företag och dess varumärken om man inte optimerar sina hemsidor för både mobila och stationära enheter. Det är också viktigt för företag att förstå att användarnas syfte vid sökningar kan se olika ut på mobila enheter och stationära datorer.

Det är även värt att lägga på minnet att den tydliga trenden med mobila enheter också ställer ett allt större krav på snabbare laddtider för företagens hemsidor.

Läs mer i rapporten: https://www.searchenginejournal.com/57-search-traffic-now-mobile-according-recent-study/211632/