Tre första platserna i Googles sökresultat tar 38,5 procent av klicken

Enligt en ny undersökning från internetmarknadsföringsföretaget Marketing Ninjas visar deras studie att topp tre i Googles sökresultat tar 38,5 procent av klicken.

Det är känt sedan tidigare att desto högre position en sökträff har i sökresultatet, desto större chans att användaren klickar på träffen.

Men, det som är intressant är andelen procent för respektive position och att en tredjedel av sökresultatet på första och andra sidan knappt får några klick alls.

Enligt Marketing Ninjas studie ser det procentuella klickresultatet ut på följande sätt:

  • Klickresultatet på plats 1 är 21 procent
  • Klickresultatet på plats 2 är 10 procent
  • Klickresultatet på plats 3 är 7,5 procent
  • Klickresultatet på plats 4 är 4,2 procent
  • Klickresultatet på plats 5-10 är 3-1,7 procent

Resultatet från tidigare studier som gjort visar att klickresultatet gått ner på de högst rankade sökträffarna. Skillnaden är att idag så konkurrerar sökträffarna med upp till fyra annonser i toppen och lokala sökträffar har även en karta samt kunskapsbox till höger om det organiska sökresultatet.

Nedgången av klickresultatet på de högst rankade sökträffarna är därför inte så överraskande eftersom den ökande konkurrensen från fler annonser, kartbild och kunskapsboxen gör att en tredjedel av sökträffarna aldrig får några klick.

Läs mer: https://www.internetmarketingninjas.com/blog/google/announcing-2017-click-rate-study/