Genererar företagets hemsida kunder?

Om hemsidan genererar kunder är en relevant fråga som många företagare inte alltid ställer sig eller funderar på.

Hemsidan är en viktig komponent för företag i dagens företagarvärld oavsett om du har ett lokalt företag eller om du har en målgrupp som finns över hela Sverige.

Men vad kan du som företagare göra med din hemsida så att den genererar mer tillbaka?

Din hemsida är en tillgång för ditt företag och navet i din marknadsföring. Vi människor söker information på Internet varje dag och den gemensamma nämnaren där vi alla hamnar efter alla sökningarna är en hemsida med produkter, tjänster eller information.

De flesta företagare har inte öppet dygnet runt, med ett undantag. Din hemsida!

Din hemsida är det digitala skyltfönstret för ditt företag oavsett tid på dygnet. Vi människor är olika när det gäller vanor, en del är morgon, kvälls- eller nattmänniskor.

Så oavsett vilken typ av människa dina presumtiva kunder är så finns din hemsida alltid tillgänglig dygnet runt och jobbar för ditt företag.

1. Undvik att visa upp alla dina tjänster direkt på startsidan, det blir lätt rörigt för besökaren.

2. Din hemsida ska lyfta fram dina viktigaste produkter eller tjänster. Gör det klart och tydligt för besökaren vad du gör och hur du kan hjälpa dina kunder.

3. Mobilanpassa din hemsida. Det är A och O att göra din hemsida mobilvänlig. Idag finns forskning och marknadsundersökningar som säger att 94% av svenskarna använder Internet och 85% procent surfar med mobilen varav 76% surfar dagligen.

4. Se till att din hemsida laddar snabbt. Se till att bilderna på din hemsida är anpassade för internet och att du installerar ett sk. cacheplugin som gör att din hemsida laddar snabbare för besökaren.

Laddar din hemsida långsamt kommer du att tappa många av dina besökare och i slutändan många av dina kunder.

Det finns exempel på företag som tappar så många som 90% av sina besökare.

Vad gör du idag för att din hemsida ska generera nya kunder till ditt företag?