Många företag, särskilt mindre företag, har oftast en väldigt liten plan och ibland ingen plan alls för sin verksamhet. De fokuserar på nödvändigheter och brådskande frågor, bara spenderar pengar när de behöver. Så det är lätt att se varför vissa företagare kan tro att en hemsida är ett lyxigt objekt som man har råd att leva utan.
En del företagare kan till och med tro att en Facebook-sida räcker för att skapa en online-närvaro, eller att deras telefonnummer eller e-postadress hjälper dem att sälja tjänster eller produkter. Men sanningen är att det enda sättet att börja marknadsföra ett företag är att bygga en professionell hemsida. Det är ett prisvärt, grundläggande verktyg som varje företag behöver.
En effektiv hemsida ska vara hörnstenen i ditt företag – den ska innehålla viktig information om företaget och dina produkter eller tjänster, och dina kunder förväntar sig att få det.
En hemsida kan även skapa mer tid för dig själv och hjälpa dig att sälja mer genom att besvara de flesta frågor som både dina potentiella och befintliga kunder kan tänkas ha. Var lyhörd och skapa en sida som hjälper dina kunder med frågor och svar.
En företagshemsida ska fungera som ett ankare för alla dina reklaminsatser. Alla affärsdetaljer, information om produkter och tjänster och kampanjer ska finnas på din hemsida först av allt. Därefter kan du skapa mer marknadsföringsmaterial som ligger i linje med ditt domännamn, vilket kommer hjälpa till att driva kunder till din hemsida för ytterligare information.
Din hemsida fungerar som en digital broschyr och delas med aktuell information om dina erbjudanden. En fördel med en hemsida är att du kan ändra informationen direkt i realtid – utan att vänta eller behöva betala en mediabyrå för nytt marknadsföringsmaterial.
Du ska guida potentiella köpare till de produkter och tjänster de behöver genom att skapa en effektiv hemsida.
Tänk på din hemsida som en 24-timmars säljare. Den ska ge svar på vanliga frågor och kan i visa fall till och med ta hand om hela försäljningen.
Människor använder nätet när de har ett problem. Att söka efter lösningar är enkelt – men är din verksamhet en potentiell problemlösare? Med en professionell hemsida kan du positionera ditt företag som en lösning för dina kunders behov. Dessutom kan du optimera din sida med sökord relaterade till din bransch. Detta kommer att ge ditt företag möjligheten till nya kunder du kanske aldrig kommit i kontakt med tidigare.
En hemsida har stora fördelar för lokala företag.
En missuppfattning om hemsidor för företag är att de bara är för större företag som har kunder över hela Sverige. Men egentligen är hemsidor om inte mer fördelaktiga för småföretag. Det är faktiskt ett bra sätt att visa att du finns och komma i kontakt med den lokala befolkningen.
Det finns undersökningar som visar att 70 procent av hushållen använder Internet för produkter och tjänster när man handlar lokalt.
Dessutom ger sökmotorernas sökresultat ofta efter den plats där kunden befinner sig. Med andra ord, om du letar efter “skobutiker i närheten av mig”, kommer Google inte att ge den som söker ett resultat i Stockholm om den som söker själv bor i Göteborg.
Så det är ganska självklart – en närvaro på nätet har stora fördelar även för småföretag som arbetar lokalt.
Ingenting är viktigare än möjligheten att bli hittad. Om du inte har en etablerad onlineidentitet för ditt företag kan kunderna inte hitta dig. Att ditt företag inte dyker upp i sökmotorerna (eller på internet för den delen) är ett av de snabbaste sätten att förlora trovärdighet som företag. Det gör att ditt företag inte ser lika seriöst och trovärdigt ut för potentiella kunder.
Även om du är fantastisk på marknadsföring, kan du missa massor av potentiella kunder. Nöjda kunder är snabba att dela med sig av vad de tycker om ditt företag, men hur är det deras vänner eller kunder som ännu inte har upplevt dina tjänster? De söker på Internet. Och när de inte hittar ditt företag, har du missat chansen för nya kunder.
En hemsida hjälper dig att styra ditt företags online öde.
Om du tror att du har en Facebook sida eller en online-kataloglista (som hitta och Eniro) räcker för att marknadsföra ditt företag, har du fel.
Om du bara marknadsför ditt företag via en tredjepart kan lätt bli dyrköpt erfarenhet, speciellt om tredjepartsföretaget försvinner eller gör om sin hemsida så länken till dit företag försvinner kan du förlora möjligheten att hitta dina potentiella kunder. Men när du bygger upp din egen hemsida har du kontroll över både innehållet du producerar och plattformen du underhåller.
En hemsida är idag relativt enkel och prisvärda att installera.
Många småföretagare använder sig av tredjepartsplattformar eller undviker att skapa en egen hemsida eftersom de tycker att det är för komplicerat eller dyrt.
Men att bygga och underhålla en hemsida är enklare och billigare än någonsin tidigare. Även om du inte är tekniskt kunnig eller kreativ, kan du nu använda enkla webbpubliceringsverktyg för att bygga en hemsida på ett par timmar. Och avgifterna för webbhotell kostar oftast inte mer än 70-80 kronor per månad – vilket förmodligen är en av de billigaste marknadsföringskostnaderna som finns.
Känner du att det är viktigare att fokusera på din verksamhet och beslutar att det är bättre att ta hjälp av någon som jobbar mer professionellt är det väldigt viktigt att du anlitar någon som kan din bransch och har kunskap om kunderna du vänder dig till. Det finns gott om billiga webbdesigners som är duktig på att bygga hemsidor som ser snygga ut på utsidan. Men en snygg hemsida utan ett genomtänkt innehåll kan göra att
Så följ mitt råd till småföretagare – det finns inga fler ursäkter. Om du lägger idén om att bygga en hemsida eller kanske bygga om din befintliga hemsida på hyllan så skapar du med största sannolikhet en osäkrare framtid för ditt företag på sikt.
Är det verkligen värt att vänta? Eller vill du hellre skapa möjligheten till en bättre framtid för både dig själv och ditt företag?